03-12-2012

Pimp my Cabbage! - Witte Kool

De winter staat weer voor de deur en dat betekend kool, kool en nog eens kool. Tenminste voor de seizoensbewuste eter. Rode kool, spits-, savooie- en boerenkool, witte kool en ga zo maar door. Vroeger kwam kool bij ons thuis maar weinig op tafel. De bereiding was meestal hetzelfde, het aanbod beperkt. Boerenkool voor de stamppot, rode kool met appel, en de rest kwam schijnbaar niet in mijn moeders repertoire voor. Tot snot gekookte kool en spruitjeslucht uit de jonge jaren van mijn ouders hebben ongetwijfeld iets met dit 'enthousiasme' te maken. Pas in de laatste jaren ben ik zelf mondjesmaat meer met kool gaan proberen. Bezwaar nummer één is niet zozeer de smaak, als de grote. In mijn eentje kan ik een week toe met een rode of witte kool. Creatief met kool koken is daarom bijna een noodzaak geworden. Ik zoek altijd minsten drie recepten om mee aan de slag te gaan. Roerbak, smoor, stamppot of salade? Keuzes genoeg. Met kool kan gelukkig heel veel. Onder het motto "Pimp my Cabbage" presenteer ik de lekkerste variaties deze winter op dit blog. 

Curried Cabbage & Peas - Naar recept van Isa Chandra Moskowitz uit Appetite for Reduction


1 theelepel olijfolie
1 kleine ui, in dunne reepjes
3 tenen knoflook, geperst
1 eetlepel gember, geraspt
1 middelgrote winterpeen, diagonaal in plakjes van +/- 1,2 centimeter
1/2 witte kool
1/2 theelepel zout
 2 eetlepels kerriepoeder
175 milliliter groentebouillon
150 gram doperwten (diepvries)

Verhit een grote koekenpan of wok op middelhoog vuur. Voeg de olie toe en sauteer de ui hierin met een snufje zout glazig (zo'n 5 minuten). Voeg de knoflook en gember toe en bak 1 minuut mee. Voeg een klein scheutje bouillon toe tegen het plakken. Vervolgens voeg je de wortel, kool, zout, kerriepoeder en 125 milliliter bouillon toe. Dek de pan/wok af en bak ongeveer 10 minuten onder af en toe roeren. Mits nodig voeg je nog wat extra bouillon toe.
Doe de doperwten erbij en kook deze nog zo'n 5 minuten mee. De kool moet zacht zijn, maar met lichte bite. Proef voor serveren en voeg zo nodig extra zout & peper toe. Serveer bijvoorbeeld met rijst en gemarineerde gebakken tofu.

Eet smakelijk! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten